fredag 9 november 2012

Dessertbord - Chess


Detta är mitt andra försök till ett dessertbord, tyvärr så hann jag inte med att göra alla delar så det blev en mindre version men temat här är musikalen "Chess". Då jag och min bror hade lite släktkalas så kände jag att detta tema var perfekt, det är ju trots allt en favorit. Jag hade lite brist på ideér då jag inte ville att bordet endast skulle bestå utav svartvita moment för att få en schack känsla, jag ville även fånga musikalens känsla. Tillslut så blev det cupcakes som förställde USA och Sovjet, ett schackbräde med flaggorna (+ Italien då turneringen utspelar sig i Merano), svartvitt godis samt macroner (första försöket gick inte så bra).
Tårtan består utav vanilj- och chokladbottnar, chokladmousse, stracciatellamousse, spacklad med vaniljglasyr och täckt med marsipan. Schackpjäserna är gjorda i marsipan.

 
 Här är närbilder på flaggorna, det var väldigt pilligt att få ihop men de var en stor del i det hela så dem fick ta sin tid!
Vaniljcupcakes med gräddkolaglasyr, dekorerade med marsipan.


Ska man skratta eller gråta? Här kommer mina första-försöket-macroner som gjorde under väldig stress så jag tog ut dem ur ugnen lite försent. Smörkrämen fick min moster lägga på då jag var långt ifrån att bli klar i tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar