onsdag 14 november 2012

Skotårta / Shoe cake


En tårta i tjejig stil fick det bli när Julia skulle fylla år, en sko, en spegel och ett läppstift var önskemålen för denna tårta. Jag valde att göra ett diamantmöster med pärlor samt ett pärlband för att få in en tjejig touch. Det blev en riskfylld tårta denna gången då det där med modellering inte riktigt är min grej än och diamantmöstret inte var testat tidigare (det var svårare än jag förväntade mig att få till på tårtan) och så testade jag för första gången funcakes sockerpasta och den stelnade till och sprack lite här och var. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet själv men det blir till att öva mer!
Tårtan i sig skulle vara så lik en prinsesstårta som möjligt så jag gjorde vaniljbottnar, vaniljkräm, mosade hallon samt en hallonmousse istället för endast grädde. Tårtan är sedan spacklad med vaniljglasyr samt täckt med sockerpasta och dekorerad med marsipan och sockerkulor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar