torsdag 7 november 2013

Tillbehör till kräftskiva!


Hittade lite goingar från kräftskivan som vi hade nu i höst, det fanns massor av gott men här kommer mina bidrag! För att gå emot strömmen och inte göra en riktigt god västerbottensostpaj så gjorde jag en svamppaj med champinjoner och kantareller, jag som inte är så förtjust i matpajer själv blev faktiskt riktigt nöjd med mitt resultat!

Det fick bli lite matmuffins också och trots att dessa ser lite risiga ut så är de riktigt god, måste dela med mig av receptet som kommer ifrån en av Hummingbird Bakerys böcker (en av mina favorit böcker!)

Skink- och svampmuffins

50g smör
½ liten gul lök, finhackad
80g champinjoner
360g mjöl
2 ½ tsk bakpulver
250g cheddarost, riven
2 1/4 dl mjöl
1 ägg
80g rökt skinka, finhackad
havssalt och nymalen svartpeppar

Värm ugnen till 175 grader celsius.

Smält smöret i en kastrull och stek sedan löken och champinjonerna, salta, peppra och ställ åt sidan.
Lägg mjöl, bakpulver och riven ost i en bunke. Vispa samman ägg och mjölk i en annan bunke och häll sedan ned äggblandningen i mjölblandningen och vispa tills alla ingredienser blandats samman.

Rör ned löken, champinjonerna och skinkbitarna med en träsked och rör om tills allt är jämnt fördelat.
Skeda upp smeten i muffinsformar till två tredjedelar och grädda i ugnen i 30-35 min. Låt de svalna på ett galler innan servering, funkar lika bra varma som kalla!


Till sist gjorde jag även lite långpannebröd (recept finns under kategori Bröd), riktigt smarrigt med färskt och smakrikt bröd till kräftorna. Utöver detta så fanns det ett gäng moussetårtor och en hel del annat gott som andra gäster tagit med sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar