onsdag 25 juli 2012

Våningstårta med nyckelpigor / Ellas födelsedagstårta


Idag fyllde kusin Ella 7 år och det skulle självklart firas med kalas och tårta! Igår bestämde vi som hastigast att vi skulle göra en födelsedagstårta tillsammans så jag har haft en co baker med mig på denna supersöta tårta. Ella fick bestämma själv vad hon ville ha för smaker och dekorationer på tårtan och då hon hade sett de senaste tårtorna jag gjorde så ville även hon ha med nyckelpigor och blommor. Vi bakade tårtan och gjorde även de flesta av blommorna och nyckelpigorna igår och så fortsatte vi idag med restan utav arbetet på tårtan och strax innan kalaset så blev resultatet så här.
Detta är mer eller mindre även min första våningstårta, det blev två våningar + nyckelpigan som också är gjord som en mini tårta.


Här kommer även några bilder på detaljerna som är gjorda i sockerpasta och i marsipan. Innehållet i tårtorna varierar lite grann, den understa våningen består utav vaniljbottnar, citronmousse, blåbärsmousse, färska blåbär och vaniljglasyr. Den översta våningen är gjord med chokladbottnar, hallonmousse, färska hallon och chokladglasyr. Nyckelpigan har vaniljbottnar, chokladkräm och chokladglasyr i sig.


Här kommer även en bild på charmtrollet Ella och tårtan som hon gjorde ett fantastiskt bra jobb på, jag blev riktigt imponerad av vilket fint resultat vi fick ihop tillsammans!

1 kommentar:

  1. Den var super god också, inte bara super söt. Mvh. Ellas mamma.

    SvaraRadera