fredag 24 augusti 2012

Flaggtårta / Flag cake


Nu har vi äntligen haft våra släktingar från Australien på besök, det har varit så roligt och under några dagar har vi hunnit med att göra så många olika saker! Men först och främst så blev det ju såklart en välkomsttårta! Temat på tårtan blev en kombination av våran flagga och deras och med tanke på att släkten består utav många personer som är tårtglada så passade jag på att göra en riktigt stor tårta. Detta var första gången jag gjorde en rektangulär tårta och det var helt klart svårare än att täcka en rund tårta men tillslut så gick det, trots lite väck här och där. Tanken med tårtan var ett första möte mellan Australien och Sverige så jag tyckte att utseendet blev riktigt lyckat, vad tyckte ni?


Tårtan består utav vaniljbottnar, blåbärsmousse, färska blåbär, citronmousse, spacklad med vaniljglasyr samt täckt med marsipan. Övriga detaljer är också gjorda med marsipan. Smakkombinationen är en riktig höjdare!
Tårtan blev 30x23x12 cm


Här har vi en bild på nästan alla som var med, längst upp från vänster: Niklas, Gitte, Marcus, Shannon, Melanie, Tytti och Fredrik. Mitten från vänster: Caroline (jag), Ethan, Kevin, Maria och Yasmine. Längst ner från vänster: Jordon, Hampus och Emmi.

2 kommentarer:

  1. Hihi! Du kunde ju bjudit dem på hajtårtan från inlägget också! Fast australiensarna är kanske lite känsligare än vi när det gäller människoätande hajar.. ;).
    Jag gillade tårtan i alla fall, min man är från Australien och han gillade också den!

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att ni gillade den! Hajtårtan från det tidigare inlägget var ett önskemål från den äldsta sonen i familjen, så det var no ingen fara med den människoätande hajen ;)

      Radera