söndag 24 juni 2012

Midsommartårtor


Midsommarkransen

Här kommer mina bidrag i tårtväg från helgens midsommarfirande. Vi tog oss äran att sätta upp partytältet för att ha en trevlig midsommar i ösregnet här i Kållered och mitt uppdrag blev såklart att göra tårtorna. Jag ville passa på att göra en tårta som var typisk midsommar men ändå med lite "caroline style" över det hela så det fick bli en midsommarkrans. De andra tårtorna blev mer klassiska och enkla, en gräddtårta med jordgubbar och mazarinbottnar samt två moussetårtor med jordgubbar varav en av dem var glutenfri.

Mazarintårta med grädde och jordgubbar

Tyvärr så blev det endast dessa bilder på tårtorna så jag fick helt enkelt köra på dem annars hade jag inte fått in något inlägg här på bloggen. Över lag blev jag faktiskt nöjd med tårtorna, framför allt kranstårtan. Då jag själv inte är ett så stort fan utav typiska svenska gräddtårtor valde jag att göra kranstårtan till ett alternativ som stod ut med en väldig massa löv gjorda av mandelmassa istället för alldeles för söt sockerpasta. Mazarintårtan blev väldigt saftig och moussetårtorna är ju gudomliga i sig men eftersom det var midsommar som var det speciella tillfället så fick det bli någon form av grädde och jordgubbar igenom temat.

Moussetårtor med jordgubbar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar