måndag 25 juni 2012

Vanilj- och jordgubbspaj


Jag kan väl nu i efterhand kan jag väl säga att jag var lite naiv som köpte 15 liter jordgubbar till midsommar och förväntade mig att allt skulle gå åt. 11 liter utav 15 liter gick faktiskt åt och då jordgubbar inte håller så länge så fick jag slänga ihop något smarrig för att bli av med resten innan de började mögla. Jag hittade ett recept hos Bagerskan (som jag följer från min blogg) så jag var helt enkelt tvungen att testa och tillslut så blev det en vanilj- och jordgubbspaj.


Här kommer receptet för er som kanske också köpte lite för mycket jordgubbar eller helt enkelt bara vill testa att göra denna kaka:

Ingredienser:
150 g smör
3 dl socker
1,5 dl mjöl
3 ägg
1,5 dl marsanpulver (kallrörd)   
Ca. 1 liter jordgubbar   
2 msk socker   

Gör så här:

Skölj och dela jordgubbarna på mitten, lägg ihop med socker i en skål och ställ åt sidan.

Smält smöret på låg värme och rör ihop de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt sedan äggen och fortsätt rör till en slät smet. Häll i det smälta smöret, rör om och rör sedan ner jordgubbarna. Häll smeten i en form med löstagbar kant och grädda i 20-25 minuter på 200 grader celsius. Kakan skall vara gyllenbrun och lite kladdig när man tar ut den ur ugnen, stjälp sedan upp kakan på ett galler för att låta den svalna lite grann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar