lördag 14 juli 2012

LCHF bröd


Jag fick ett recept på ett LCHF bröd av Johanna som jag testade, jag var väldigt skeptiskt när jag tittade på ingredienserna men resultatet blev faktiskt väldigt bra. Det här var faktiskt första gången jag gjorde bröd så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men detta bröd kommer det att bakas mer utav framöver. Om man gillar frön och nötter så kommer nog detta vara ett höjdar alternativ för dem som håller sig till LCHF dieten.


Här kommer några fler bilder och receptet på brödet, enjoy!

Recept:

50 g smör
100 g blandade nötter (jag valde valnötter och hasselnötter)
4 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl torkade gojibär (går att byta ut mot tranbär eller torkade aprikoser)
50 g kruskakli
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk malda brödkryddor
1 dl crème fraiche
250 g keso
6 ägg
2 msk solrosfrön

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader celsius. Smält smöret och hacka nötterna grovt.
Blanda alla ingredienser utom solrosfrön i en skål och häll över blandningen i en smord och bröad brödform. Strö över solrosfrön och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca. 1 timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar