tisdag 5 juni 2012

Enkel tårta med riktiga blommor


Efter att jag hittade ett recept på internet härom dagen så var jag bara tvungen att testa att göra en sådan tårta. Utseendemässigt så var tårtan världigt simpel, det var först när man skurit upp en bit som det började hända grejer. Bottnarna består utav citron och hallon samt lite pastafärg för att få fram mer färgskillnader. Mellan bottnarna har  jag gjort en passionsfruktsglasyr och då den tog slut i sista lagret fick jag täcka tårtan med vanlig vaniljglasyr. Jag är supernöjd med resultatet, tårtan blev precis så som jag ville att den skulle bli invändigt men det blev en riktig sockerbomb. Jag skickade med tårtan så att smakpanelen skulle få ta del av mitt experiment men nu i efterhand får jag nästan be om ursäkt för hur söt tårtan blev, inte en tårta i min smak. Jag får helt enkelt hitta något annat recept som inte alls smakar lika sött och utgå ifrån det nästa gång jag vill göra en liknande tårta.


Här kommer en bild på insidan (bilden är tagen på mammas jobb) och dekorationen den här gången består av en blomma från våran rododendronbuske (jag har ingen aning om hur det stavas) så jag hoppas inte mamma blev helt galen när jag var där och plockade blommor, hihih. Denna tårta är skuren med min anslagssåg och därav de nästan perfekta skikten i tårtan. Jag lägger upp en bild på anslagssågen i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar