fredag 8 juni 2012

Långpannekaka med rabarber och jordgubbar


Jag fick nyligen veta att vi har hur mycket rabarber som helst i trädgården, mamma har pratat om dem hur länge som helst men jag har aldrig hittat dem. Det slutar alltså med att mamma går ut och plockar med sig jättestora och fina rabarber och självklart så skall det ju bakas med dem! Jag fick ett recept som mamma hittade på internet så det var bara att skynda sig att köpa jordgubbar, det finns ju knappt något godare än rabarber och jordgubbar. Denna långpanna skulle egentligen följa med till smakpanelen men på grund av tidsbrist så hann den inte bli klar innan det var dags för mamma att åka till jobbet. Om det finns något kvar imorgon så får väl dem dela på det, efter senaste tårtan så är dem värda något gott!


Medans kakan fortfarande var varm var jag tvungen att skära upp två bitar som jag och Mattias delade på och jag kan helt klart säga att denna kaka var supergod! Jag måste nog ta och dela med mig av receptet så att ni alla kan få njuta av denna somriga långpannekaka!

Här kommer receptet:
200 g smör
5 dl strösocker
1 dl ljust muscovadosocker
4 st ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
300 g rabarber
250 g jordgubbar

Värm ugnen till 175 grader Celsius och lägg ett bakplåtspapper i en långpanna (ca 30x40 cm).

Smält smöret medans du vispar ihop socker, muscovadosocker, vetemjöl, vaniljsocker och ägg.
Tillsätt sedan det smälta smöret och häll smeten i långpannan.

Skala rabarberna och skär dem i fjärdedelar på längden, lägg sedan ut dem i ett rutnät på smeten och fyll rutorna med halverade jordgubbar.

Grädda i mitten av ugnen i 45-50 minuter tills kakan har fått en fin gyllenbrunfärg och fortfarande är mjuk i mitten, eventuellt lite kladdig. Låt kakan svalna på ett galler och skär den sedan i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar