onsdag 6 juni 2012

Mazarintårta med jordgubbar


Det sägs ju att en gräddtårta med jordgubbar och ljusa sockerkaksbottnar är en typisk "svensk tårta" så vad passar inte bättre än just en sådan tårta på nationaldagen? Okej, jag måste erkänna att jag inte alls hade tänkt att göra en sådan här tårta från början, då jag själv inte är så förtjust i gräddtårtor. Detta är alltså min absolut första gräddtårta och såhär blev resultatet. Jag valde dock att göra tårtan med mazarinbottnar istället för klassiska sockerkaksbottnar och så fylldes den sedan med grädde och färska hackde jordgubbar samt likadana dekorationer. Tårtan var väldigt enkel att göra och blev kanongod men det blev alldeles för mycker grädde för min smak, så för er andra som gillar grädde och jordgubbar så är denna tårta verkligen att rekommendera!

Jag måste även tillägga att jag fått hjälp av min pojkvän Mattias denna gången, han har bland annat rivit mandelmassa, vispat och blandat ner ingredienser samt skurit jordgubbar. Det var väldigt viktigt att det inte skulle utelämnas (han tycker nog att detta är ganska roligt men det skulle han nog aldrig erkänna, eller?!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar