lördag 2 juni 2012

Stilren studenttårta med två våningar


Dags för studentfirande igen här i Heljered, denna gången var det Emmas tur att ta studenten och självklart utnyttjade jag detta tillfälle att få göra en tårta. Den tredje studenttårtan för denna veckan och som ni ser så har skapandet gått framåt. Jag hade egentligen tänkt att göra en annan typ av tårta då hon inte ville ha det klassiska studenttemat men då jag beställde för lite svart sockerpasta från kakburken så fick jag ändra om i planeringen. Jag körde på temat ändå men försökte komma på något speciellt och "eget" och tillslut blev resultatet såhär!


Denna tårta är även min första våningstårta så det blev lite spännande att få göra någonting nytt! Jag valde att täcka tårtorna i vit sockerpasta och gjorde sedan en remsa med svart sockerpasta att fästa i den nedersta kanten. Jag valde sedan att täcka den översta biten med utstansade blommor i gult och blått. För att få till det lilla "extra" i tårtan så valde jag att limma fast sockerpärlor i varje blomma och sedan spreja hela tårtan med lite pärlemofärg (det kanske inte syns så tydligt på denna bilden). En liten handgjord studentmössa och texten på tårtan fick bli de sista dekorationerna på tårtan för att allt skulle bli mer sammanhängande. Så vad säger ni, stilren och enkel?


Här kommer även en bild på den finaste studenten år 2012 och hennes tårta!

2 kommentarer:

  1. Världens snyggaste brunett i kållered ;)2 juli 2012 kl. 07:19

    Världens finaste studenttårta :) och SUPER god verkligen!!!!

    SvaraRadera
  2. Superfin tårta! Beställde du pärlemofärgen från Kakburken? Är den bra?

    SvaraRadera