fredag 27 april 2012

Smarriga cupcakes + recept!



Tårtor i all sin ära, det är super kul att göra men när det kommer till cupcakes så kan fantasin flöda på ett helt annat sätt. Här är några utav de cupcakes jag gjorde igår kväll till min moster, de var fikadags på jobbet! Jag hade egentligen tänkt att göra någonting annat när det kom till dekorationen men i brist på tid så fick det bli såhär! Med denna dekortaion fick jag hjälp av Mattias och resultatet blev faktiskt riktigt fint.

När det kommer till cupcakesen så blev det citron och chokladcupcakes med vaniljglasyr i olika färger samt lite tutti-frutti strössel på. Jag tycker personligen om lite syrligare smak och föredrar där av citronmuffins, så här kommer receptet jag använder mig av!

Citronmuffins (ca. 12 st):

120 g mjöl
150 g strösocker
1 ½ tsk bakpulver
2 msk rivet citronskal
40 g osaltat smör, rumstempererat
1 1/4 dl mjölk
1 st ägg


Citronglasyr (halvera receptet för en sats citronmuffins):

250 g florsocker
80 g osaltat smör
2 msk rivet citronskal
1/4 dl mjölk


Lägg mjöl, socker, bakpulver, citronskal och smör i en bunke och vispa ihop på låg hastighet. Tillsätt sedan mjölken lite i taget, vispa tills allt blandats samman.
Tillsätt ägget och vispa väl i några minuter innan du skedar upp smeten till 2/3 av formarna som står i en muffinsplåt (ger bäst resultat). Grädda mitt i ugnen i ca. 25 minuter på 175 grader celsius. Låt muffinsen kallna på ett galler medens glasyren vispas.


Till glasyren: Rör samman florsocker, smör och citronskal på medellåg hastighet till en slät massa, sänk till låg hastighet och häll i mjölken. Vispa sedan på hög hastighet till glasyren har blivit fluffig, ca. 5 minuter. Bre på citronglasyren på muffinsen när dem svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar