fredag 18 maj 2012

Militärtårta 1 - "M90 Uniform"


Det var dags för mig att efter mycket om och men ta ut med den där sockerpastan som jag har försökt att undvika så länge som bara möjligt. Då det skulle vara militärtema på dessa tårtor som jag fick öva på så blev jag lite nostalgisk, det var helt enkelt bara att ta fram den gamla uniformen och kängorna och köra igång! Då det finns väldigt mycket att inrikta sig på inom det militära så valde jag att göra denna tårta som en stilren uniform med namnskylt och kängor.


Här kommer en närbild på kängorna som jag försökte återskapa då jag hade mina egna kängor som modell, haha resultatet blev väl sådär med tanke på att det var första gången för min del.


Här är första steget till att få i ordning locket till tårtan, efter mycket om och men så hjälpte mamma mig och så målades en gammal M90 uniform av så att mönstret så bli så "exakt" som möjligt. Alla bitar klipptes ut och märktes med en färg och ett nummer så att man skulle komma ihåg hur dem låg.


Här är det färdigpusslade locket som skulle användas till tårtan det var ganska klurigt men tillslut så gick det! Ganska snyggt och ganska likt uniformen måste jag säga.

Sådär ja, då var locket på tårtan och jag fick hålla tungan rätt i mun för att få till ett bra resultat. Detta var även första gången som jag täckte en tårta, så jag blev faktiskt riktigt nöjd med hur tårtan växte fram steg för steg! Efter ett tag blev resultatet som på bilden ovan och jag måste säga att nu blev resultatet till och med bättre än bilden jag hade i huvudet om hur det skulle gå med denna tårta.


Denna bilden är från den gamla goda tiden i sjövärnskåren så jag får väl bjuda på en liten inspirationsbild som jag tycker passade bra för detta tema.

5 kommentarer:

  1. Dom blev ju jättebra! /Denise

    SvaraRadera
  2. Jag vill tala om att båda tårtorna gjorde succe´. Den person temat var hämtat från blev stum av beundran en lång stund. Alla som var med på kalaset tog upp sina kameror för att föreviga dem. Vill även berätta att under den fina dekorationen så smakade de också jättegott. Kul att du också varit i det "militära". // Eva R.

    SvaraRadera
  3. Denise: Ja, tillslut gick det och tack så mycket!

    Eva: Vad roligt att höra att ni blev så nöjda med tårtorna, jag blev själv väldigt nöjd med resultaten! Jo då jag själv varit med lite i militär verksamhet var det en spännande utmanning!

    SvaraRadera
  4. Nämen sedär, en sjövärnkårist =) läcker tårta!
    /Drake

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drake: Ohja, uniform ska det vara! Tack :)

      Radera