tisdag 8 maj 2012

Utan tvekan den godaste brownien i världen?!


Denna brownie är utan tvekan, helt klart något av det godaste jag någonsin smakat på och det är till och med utan att överdriva. Kakan kanske inte ser mycket ut för världen men om man skulle kunna smaka en bit av himmelen så skulle jag säga varsågod med denna glasyrtoppade brownie. Visserligen lät det precis som om jag överdrev en hel del men jag hade gärna velat bjuda er alla på denna godsak. Av den anledningen så tänkte jag dela med mig av receptet här på bloggen, så jag tycker helt klart att ni ska testa detta recept hemma! Om ni gör detta så lämna gärna en kommentar här efteråt.


Här kommer receptet på denna mindre nyttiga men oemåtsåndliga brownie:

Brownie
5 ägg
500 g socker
250 g smör, smält
100 g kakao
120 g mjöl
50 g mörk choklad, grovt hackad
50 g valnötter (kan bytas efter egen smak), grovt hackade

Glasyr
200 g florsocker
75 g smör, rumstempererat
30 g kakao
150 g naturell färskost, kall

Värm ugnen till 175 grader celsius

Vispa med en elvisp samman ägg och socker i en stor bunke till en lätt och luftig smet. Tillsätt mjöl och kakao och vispa samman alla ingredienser. Vispa ned det smälta smöret. Rör sedan ner de hackade valnötter och chokladbitarna för hand så att de fördelas jämnt.

Häll smeten i den förberedda bakplåten och grädda i cirka 30-35 minuter, eller tills den har stelnatpå ovansidan men fortfarande är mjuk i mitten. Låt kallna.

Till glasyren: Vispa samman florsocker, smör och kakao till en slät smet med en elvisp på medellåg hastighet. Tillsätt all färskost och vispa tills den har blandats ned väl. Ändra till medelhög hastighet. Fortsätt att vispa glasyren tills den är lätt och fluffig, minst 5 minuter. Vispa inte för länge, eftersom glasyren snabbt kan bli lös.

Bred på glasyren när browniekakan har kallnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar