söndag 6 maj 2012

Moussetårta med en twist!



 Efter att jag fått till två riktigt bra moussetårtor tidigare efter liknande recept började jag väl känna mig alldeles för säker i kläderna när jag gjorde denna tårtan. Mitt första dilemma var när jag skulle hälla på gelén, moussen hade väl inte stelnat tillräckligt och gelén försvann ner i tårtan. Jag trodde då att allt hade blandats ihop till en massa.


När jag väl hällt på den nya gelén och skurit upp en bit av tårtan fick jag se detta, ytterligare ett lager fanns med i tårtan. Min försvunna gelé hade alltså inte alls blandats med resten av moussen, den hade lagt sig som ett eget lager i mitten av tårtan. Jag måste säga att resultatet blev överraskande snyggt och mitt misstag visade sig vara lite av en succé, både när det kommer till utseendet och till smaken.


Till sist så kanske jag skall berätta vad det blev för typ av moussetårta den här gången. En mörk chokladbotten med en mousse gjord på mascapone samt en gelé med smak av tropiska frukter. I detta fall blev det dock ett extra lager med gelé så tårtan blev ganska syrlig i sig men som tur var så uppskattades den ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar