fredag 4 maj 2012

Första gången för maräng



Jag skulle för första gången göra en tårta med maräng så efter att ha vispat äggvitorna riktigt länge var de dags att få in tre fina bottnar i ugnen för gräddning. Lättare sagt än gjort och då vi inte har varmluftsugn här hemma så fick jag under gräddningstiden flytta runt på plåtarna några gånger, fråga mig inte om jag gjorde rätt eller fel. Till sist var det dags att lossa marängen och en av bottnarna gick sönder, den åts dock upp av mig och mamma (inget jag rekommenderar er att göra nu i efterhand).

Då resten av tårtan inte riktigt blev som den skulle så valde jag att vispa ihop lite chokladpudding och hacka banan att lägga på den första marängbottnen samt grädde och hackad choklad på den andra. Det kändes som en klassisk marängtårta som man åt när man var liten och då vår kyl är full av bland annat tårtor fick denna godsak följa med min kompis Emma hem efter provsmakning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar